2 juni 2024: Van Ouddorp naar Rockanje

2 juni 2024 - Ouddorp, Nederland

Een nieuwe dag!  We werden uitgeslapen wakker, nog steeds verbaasd over ons eigen optrekje. We keken uit naar ons ontbijtje van Caroline en haar vriend, maar het duurde en duurde. Na een appje wisten we dat we het verkeerd begrepen hadden, en dat we in hun huis aan tafel mochten schuiven. Het zag er heerlijk uit..overnight oats, broodjes en een eitje. Ze vertelden dat ze hier niet vandaan kwamen, maar een vakantiehuisje hadden. Uiteindelijk hebben ze besloten om hier definitief te gaan wonen. Ze waren verliefd geworden op de omgeving.

Het was tijd om de rugzakken om te doen. Rond half 10 gingen we weer op pad. We liepen eerst naar het startpunt waar we gisteren van de route afweken aan het einde van de middag. Erg grappig want daardoor maakten we een lus van 5 km extra, want we kwamen weer langs ons logeeradres. In de verte zagen we een van de oudste nederzettingen al liggen: Het stadje Goedereede. De naam betekent letterlijk "veilige haven". Een bloeiend centrum voor handel en scheepvaart. Het landschap van Goeree werd schurvelingen genoemd, 1m hoge walletjes  die als eigendomsscheiding en als middel tegen verstuiving diende. We liepen door de smalle straatjes met prachtige pandjes langs de kerk naar de markt waar we een kop koffie en thee dronken. We zaten in de wind, maar wel in de zon.

IMG_0596IMG_0603IMG_0601IMG_0607

IMG_0611

We vervolgden onze route richting het Havenhoofd en Stellendam. Op de kademuur herinnert het beeld van een visserman met een grote mand op zijn schouders aan de wijze waarop nog tot 1950 vis aan wal werd gebracht. We begonnen honger te krijgen en waren op zoek naar een restaurantje. Dit werd Zoet of Zout. Het was schitterend weer en we aten een twaalfuurtje uit de wind in het zonnetje. Heerlijk!

IMG_0617IMG_5050

Verder langs het zuiderdiep en daarna de Haringvlietdam op. Deze dam regelt de afvoer van het water uit de Maas, Waal en de Rijn. Dit is 60% van het totale rivierwater in Nederland. Via een stenen dijktrap liepen we naar beneden en verder door het gras langs het Haringvliet. Dit kwam uit bij Paviljoen Boelies. Het had enorm veel geregend de afgelopen tijd, waardoor het tunneltje waar we door moesten misschien niet toegankelijk was. Spannend! Ook de duinvallei erachter was mogelijk onder water gelopen. Dan zouden we een alternatieve route moeten volgen, die veel minder mooi zou zijn.  Yes, we hadden geluk en konden onze weg vervolgen en kwamen bij het Voornes Duin uit.

IMG_5054IMG_0625IMG_5052IMG_5057IMG_5056

En toen....bedachten we: We lopen het Nederlands Kustpad en hebben onze bikini niet voor niets meegenomen! We vonden het de hoogste tijd om een duik in de Noordzee te nemen. Dat was nog best een uitdaging met deze temperatuur. We trokken onze stoute kleren uit en daar gingen we. Er liepen niet veel mensen op het strand, maar de mensen die er waren keken raar op dat wij toch gingen. Het water was niet eens zo heel koud, maar toen we er uit kwamen wel. Brrrrr...

IMG_5059IMG_5060IMG_5082IMG_5073IMG_5089

We veegden het zand tussen onze tenen uit, rugzak weer op de rug en we begonnen aan het laatste stukje naar Rockanje. Daar dronken we een wijntje bij restaurant de Jongens. Nog precies twee stoeltjes in een hoekje. Op onze sokken naar de wc om de lange broek weer aan te doen voor we naar de bus gingen. Want je koelt dan toch weer snel af.

IMG_0630IMG_5096

IMG_0632

Rond 18:30 uur nemen we de bus. Bij het wachten in het bushokje nemen we een schrobbelertje die nog in de tas zat. Dik verdiend! op het station hebben we net genoeg tijd om nog even een pasta te scoren voor onderweg. Dat gaat er in!  Ons tweede weekendje kustpad zit erop. Goeree Overflakkee is afgerond. 

IMG_5116IMG_5119IMG_0686IMG_0685IMG_0681

Foto’s