1 juni 2024: Van Renesse naar Ouddorp

1 juni 2024 - Renesse, Nederland

Om 8 uur staat het ontbijt klaar bij Frans en Sytske in Frans zijn werkkamer/schuur. Bij het raam met uitzicht op de tuin en hek wat we gister dicht maakten. Frans gaat naar de bakker, voor verse broodjes denken we. Wij eten onze klaargezette bammetjes, eitje en yoghurtje. Gezellig kaarsje erbij. Bijzondere plek wel. Rond 9 uur vertrekken we. Helemaal volgens plan. We hebben weer een flinke tocht voor de boeg.

IMG_4963

We lopen door het centrum, langs de Jacobuskerk via de Duinweg richting het strand. Via een lange steile trap klimmen we de duinen op. We lopen een flink stuk over het strand. Er staat een stevig windje. Het is al juni, maar dat merken we helaas niet. Windjasjes aan en flink wat schuim op het strand. Ook de hoes gaat weer over de rugzak, het miezert licht. De poncho gaat aan, iets te laat. We hopen dat het niet erger wordt.. het regent alleen hier overigens. In de rest van het land is het droog zegt de buienradar, haha. Alleen precíes boven het gebied waar wij wandelen hangen donkere wolken ;-)

IMG_4966IMG_4971IMG_0530IMG_4975IMG_4973IMG_4989IMG_0548

Verderop klimmen we de dijk weer op. Of eigenlijk is het een dam: de Brouwersdam. De aanleg hiervan was de generale repetitie voor het sluiten van de Oosterschelde. Zo ontstond de Grevelingen, een zout meer zonder getijdeverschil. Vanaf de dam zien we verschillende zeehondjes, hoe leuk! Het leidt ons af van de regen, het is namelijk geen miezer meer. Via het eerste deel van de Brouwersdam bereiken we Port Zélande, een grote jachthaven in de Grevelingen. Deze jachthaven ligt al in Zuid Holland, hoewel de naam anders doet vermoeden.  We lopen langs het oude tramspoor. Er zijn flink wat kite-surfers bezig. Wat een actie op het water. We doen een korte stop voor een theetje in een veredeld frietkot (Dickens) langs het strand. De grotere strandtenten zijn helaas nog dicht. We drogen een klein beetje op. Brrr... best fris toch wel. We koelen teveel af dus lopen snel weer door. 

Via de dam wisselen we niet alleen van eiland. We ronden dus ook de provincie Zeeland af en lopen Zuid-Holland binnen. Via een natuurgebied met plassen met vogels, hoog riet, en onverharde paden. Een prima begin van de tocht over Goeree-Overflakkee dat bekendstaat als eiland van zon, zee en rust. Van dat eerste merken we helaas niets vandaag. De wind heeft wel als voordeel dat we snel weer droog gewaaid zijn. We lunchen bij restaurant Twins en lopen daarna via Wandelroute de Punt, een route met verschillend  bunkers. Het is er prachtig!  Vanaf een hoge dijk kijk je mooi uit over het meer. Via de slingerende grasdijk komen we langs het haventje van Ouddorp. 

IMG_0532IMG_4994IMG_0555IMG_4995IMG_5001IMG_0560IMG_4998IMG_0556IMG_5004

IMG_5005

Vlak daarna steken we de Provinciale weg over en draaien we terug om vervolgens rechts af richting het dorp te lopen. Rond 16:30 zijn we in het centrum. We kopen een shampootje bij het Kruidvat en appen met Caroline van het VODF adres op de Koolweg dat we rond 18 uur daar zijn. We shoppen nog wat bij Chrystal Sands, Vief oorbellen en een lekkere trui, San een shortje en geurtje. We drinken een wijntje bij Hotel Akershoek en eten alle nootjes op die binnen handbereik zijn. Dat was weer een pittig dagje! Je ziet aan Sans haar precies van welke kant de wind kwam ;-) Coupe hilarisch

IMG_5009

Op de Koolweg wacht ons een pareltje! wat een ontzettend mooie en sfeervolle plek. En wat een ruimte. We kunnen kiezen uit drie slaapkamers. Wat een luxe. en wat een leuk stel ook, Caroline en haar man. We frissen ons op, hangen om de beurt op de luie stoelen en gaan daarna weer richting het dorp. We eten bij Zus. Geen verkeerde plek. San neemt de Steak tartaar, Vief de smoked carpaccio. En lekkere zoete aardappeltjes. We sluiten af met een toetje en thee. We hebben nog een rondje gelopen in het dorp, er was helaas geen Stulp ;-)  We slapen weer heerlijk.

IMG_05856AE76A5E-5A34-4798-82DA-32785DC7542BIMG_0583IMG_0588IMG_5025IMG_5027 

Foto’s